Naar hoofdinhoud
Contact

Waarom investeren in zonnepanelen voor bedrijven nog steeds loont

De afgelopen jaren zijn zonnepanelen steeds populairder geworden onder bedrijven. Maar nu per 2027 de salderingsregeling wordt afgeschaft, de terugleverkosten waarschijnlijk gehandhaafd blijven, én er in steeds meer regio’s sprake is van netcongestie rijst de vraag: is het voor mijn bedrijf nog wel interessant om te investeren in zonnepanelen? Het korte antwoord: ja, absoluut. In deze blog leggen we uit waarom.

Wat is er aan de hand?

  • De salderingsregeling – de mogelijkheid opgewekte stroom te verrekenen met het eigen verbruik – wordt per 2027 afgeschaft.
  • De terugleverkosten – kosten die energieleveranciers in rekening brengen voor het terugleveren van stroom – zullen naar verwachting met de afschaffing van de salderingsregeling dalen, maar ze verdwijnen waarschijnlijk niet.
  • In steeds meer regio’s is sprake van netcongestie – te weinig capaciteit op het elektriciteitsnet om vraag naar of aanbod van elektriciteit te transporteren – waardoor je (tijdelijk) niet kunt terugleveren aan het net en dus geen geld ontvangt voor (een deel van) de energie die je opwekt met je zonnestroomsysteem. Bovendien moeten nieuwe zonneprojecten door netcongestie wachten op een aansluiting of worden beperkt in hun teruglevercapaciteit.

De grote vraag en ons antwoord daarop

Als je geen vergoeding meer krijgt voor teruggeleverde stroom, maar wél moet betalen als je teruglevert, én je de opgewekte stroom misschien niet kwijt kunt – is investeren in zonnepanelen zakelijk dan nog interessant? Dat is de grote vraag van veel ondernemers. Ons antwoord is: ja, investeren in zonnepanelen is nog altijd een goed idee. Sterker: we hebben het zelf ook gedaan; we hebben ons dak onlangs helemaal vol met zonnepanelen gelegd. Want ook in de huidige omstandigheden blijven de voordelen van investeren in zonnepanelen evident:

  • Kostenbesparing en rendement – Zonnepanelen leveren een significante besparing op je energiekosten, wat op termijn je bedrijfskosten verlaagt. Bovendien is de prijs van zonnepanelen historisch laag, terwijl de efficiëntie is toegenomen. Dat betekent dat het rendement op je investering onverminderd aantrekkelijk is. Zeker als je het vergelijkt met wat je aan rente bij de bank krijgt: zo’n 1,5 % tegen 12-15 %. Gemiddeld varieert de terugverdientijd van 6 tot 10 jaar. Met de huidige energieprijzen en subsidies kan deze periode zelfs korter zijn.
  • Onafhankelijkheid – Door zelf energie op te wekken, is je bedrijf minder afhankelijk van energieleveranciers en minder gevoelig voor fluctuaties in energieprijzen. De prijs van energie die je zelf opwekt met zonnepanelen, stijgt niet – je weet dus nu al wat de komende jaren je elektriciteitskosten zijn. Zorg voor inzicht in je verbruik en probeer vervolgens de opwek van zonnestroom zoveel mogelijk af te stemmen op je gebruik. Hoe meer opgewekte stroom je zelf gebruikt, hoe minder je teruglevert aan het elektriciteitsnet. Ook wanneer teruglevering aan het net helemaal niet mogelijk is kan het – afhankelijk van de situatie – alsnog rendabel zijn om te investeren in zonne-energie.
  • Fiscale voordelen – Wanneer je investeert in zonne-energie kun je in aanmerking komen voor subsidie of andere fiscale voordelen. Een investering in zonnepanelen komt bij zakelijk gebruik in aanmerking voor de kleinschaligheidsaftrek (KIA) en voor de Energie-investeringsaftrek (EIA). Heb je een grootverbruikersaansluiting van meer dan 3x 80 Ampère dan kom je mogelijk in aanmerking voor de SDE++. De btw op de aanschaf van zonnepanelen kun je als ondernemer terugvorderen.
  • Waardevermeerdering van je bedrijfspand – Panden met zonnepanelen hebben een beter energielabel en zijn daarmee aantrekkelijker voor kopers. Dit kan de waarde van je pand verhogen, wat een extra financieel voordeel biedt.
  • Innovaties en technologie – De ontwikkeling van energieopslagsystemen (batterij) maakt het mogelijk om de opgewekte energie op te slaan voor later gebruik. Dit maximaliseert het rendement van je zonnepanelen, ook zonder salderingsregeling. Bovendien evolueert de energiemarkt richting slimme netwerken en dynamische prijsmodellen, waar bedrijven kunnen profiteren van lagere energiekosten tijdens daluren.
  • Duurzaamheid – Zonnepanelen zijn een schone, groene energiebron; door gebruik te maken van zonne-energie verminder je de CO2-uitstoot. Het helpt je bedrijf om tegemoet te komen aan de toenemende energie-eisen en strengere regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Bovendien laat je zien dat je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en bijdraagt aan het beperken van de gevolgen van klimaatverandering. En dat maakt je aantrekkelijker voor klanten en prospects.

Strategische investering
De energietransitie is in volle gang en zonnepanelen blijven daarin een van de krachtigste middelen. Ondanks veranderingen in beleid en infrastructuur blijft het voor veel bedrijven aantrekkelijk om te investeren in zonne-energie. Onze tip: Denk strategisch, richt je op eigen verbruik, benut fiscale voordelen, en anticipeer op toekomstige innovaties zoals energieopslag en slimme netwerken. Zonnepanelen zijn geen korte termijn-hype, maar een strategische investering in een duurzamer, zelfstandiger en toekomstbestendiger bedrijfsmodel.

Ben je benieuwd of en hoe investeren in zonnepanelen – als onderdeel van een verduurzamingstraject- voor jouw bedrijf van toegevoegde waarde kan zijn? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee!

 

Rob van Berkum

Van Berkum Klimaat en Duurzaam

0412 – 631 635 II info@van-berkum.nl II www.van-berkum.nl