Wat te doen bij stroomuitval?

  • Kijk in de meterkast

  • Alles staat ingeschakeld, maar ik heb geen spanning

Staan de groepen, de aardlekschakelaars, of (indien aanwezig) de hoofdschakelaar ingeschakeld, maar u hebt geen spanning? Ga na of uw buren wél spanning hebben. Hebben zij ook geen spanning? Dan is er een storing bij het netwerkbedrijf. Hebben uw buren wél spanning? Dan is bij u waarschijnlijk de hoofdzekering van uw energieleverancier defect. Bel uw installateur of het netwerkbedrijf om deze te vervangen. Doe dit nooit zelf!

  • Een groep staat uit

Staat een groep uit? Zet die groep weer aan, of vervang de zekering als deze defect is. Blijft alles ingeschakeld? Dan is het probleem opgelost.

  • De groep valt opnieuw uit

Valt de groep opnieuw uit? Dan is die groep te zwaar belast. Kijk of een apparaat dat op die groep is aangesloten (tijdelijk) uit kan. Kunnen de apparaten op de betreffende groep niet lang zonder spanning (medische apparatuur, diepvries, koelkast, etc.)? Gebruik dan een verlengsnoer om het apparaat op een andere groep aan te sluiten. Bel daarna uw installateur om uw verdeelkast aan te passen.

  • De aardlekschakelaar staat uit

Staat de aardlekschakelaar uit? Probeer deze dan weer in te schakelen. Blijft de aardlekschakelaar ingeschakeld? Dan is het probleem opgelost.

  • De aardlekschakelaar gaat opnieuw uit

Gaat de aardlekschakelaar direct weer uit? Zet dan alle groepen uit die horen bij deze aardlekschakelaar. Is niet duidelijk welke groepen bij een aardlekschakelaar horen? Zet dan álle groepen uit. Schakel de aardlekschakelaar weer in. Blijft de aardlekschakelaar nu ingeschakeld? Schakel dan alle groepen één voor één weer in.

  • De aardlekschakelaar gaat opnieuw uit na het inschakelen van een groep

Gaat de aardlekschakelaar direct weer uit na het inschakelen van een groep? Dan zit op die groep een (kort)sluiting. Kijk welke apparaten er allemaal op de betreffende groep zitten. Haal alle stekkers van de apparaten op die groep uit de wandcontactdozen en koppel zo mogelijk ook lampen etc. af. Schakel de groep weer in. Blijft de aardlekschakelaar ingeschakeld? Schakel dan één voor één alle apparaten weer in.

  • De aardlekschakelaar gaat opnieuw uit na het inschakelen van een apparaat

Gaat de aardlekschakelaar direct weer uit na het inschakelen van één van de apparaten? Dan is dat apparaat stuk. Haal de stekker van dat apparaat uit de wandcontactdoos. Schakel de aardlekschakelaar weer in. Blijft alles nu ingeschakeld? Dan is het probleem opgelost.

Breng uzelf niet onnodig in gevaar. Neem bij twijfel contact met ons op voor een professionele reparatie.

Wist u dat?

  • Per jaar zitten Nederlanders ongeveer 22 minuten zonder stroom. Een stroomstoring van langer dan 24 uur komt zelden voor. Een algehele stroomstoring kan worden veroorzaakt door graafwerkzaamheden, overbelasting van het netwerk of extreem warm weer.
  • De meeste storingen in woonhuizen worden veroorzaakt door vocht in de buitenverlichting, keukenapparatuur (met name met een verwarmingsspiraal, zoals waterkokers en koffiezetapparaten), wasmachines en wasdrogers.